Over ons
Opvoeden doen
we samen
Dit team gun(t) je de wereld!
Elke dag staan wij voor de kinderen klaar om hen een fijne dag te bezorgen, waarin zij lekker hebben werken en spelen. Waarin zij mooie gesprekken voeren en samen successen vieren.
Onze vier wijsheden
We zien kinderen, ouder(s)/verzorger(s), professionals en andere betrokkenen bij een kind als belangrijke leer- en opvoedpartners. Samen dragen we de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen. Dat vraagt om samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en respect voor elkaar. We bouwen aan leerpartnerschappen met kinderen, ouder(s)/verzorger(s) en anderen in de omgeving van het kind. Alleen door samen op te trekken, kunnen we het beste bieden voor ieder kind.
We creëren een rijke leeromgeving waarin kinderen worden uitgedaagd om te ontdekken, onderzoeken, proberen en leren. Onze stamgroepruimtes zijn zo ingericht dat ze spel, samenwerking en zelfstandigheid stimuleren: met een grote instructiekring, een stilteruimte, een lab om te ontdekken en onderzoeken, een keuken om te proeven, koken en eten, verschillende speel- en werkplekken én een overdekte buitenruimte waar gespeeld en geleerd kan worden. Binnen het leerontwerp van verdiepend leren is er ook aandacht voor het doelgericht inzetten van digitale middelen, als natuurlijke verrijking van het leerproces en passend bij de belevingswereld van kinderen.
Kinderen leren door te doen, te proberen en te ontdekken. Op Op ’t Erf geven we kinderen de ruimte om zelf initiatief te nemen, keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun leerproces. Wij geloven dat eigenaarschap groeit wanneer kinderen invloed ervaren. Binnen verdiepend leren moedigen we kinderen aan om eigen doelen te formuleren. Deze doelen zijn betekenisvol voor henzelf en sluiten aan bij hun verwondering, nieuwsgierigheid of leervragen. Door eigen doelen serieus te nemen, ontstaat intrinsieke motivatie en neemt de betrokkenheid bij het leren zichtbaar toe. We creëren een rijke omgeving waarin ruimte is voor experiment, fouten maken en reflectie. Ook wij als professionals nemen initiatief, durven te zoeken, proberen en te leren van elkaar. Dat maakt ons samen lerend en nieuwsgierig, net als de kinderen. Kinderen zijn mede-ontwerpers van hun eigen leerproces. Door het geven én nemen van ruimte ontstaat eigenaarschap, betrokkenheid en verdieping.
Leren begint bij ontmoeten. Door open te blijven in contact ontstaat er ruimte voor vertrouwen, nieuwsgierigheid en wederzijdse groei. We benaderen kinderen, ouder(s)/verzorger(s), professionals en externen met een open houding en echte interesse in wie zij zijn. In ons pedagogisch handelen staat respect voor elkaar centraal: we erkennen elkaars perspectieven, luisteren actief en nemen verschillen serieus. Vanuit verdiepend leren werken we met verschillende leerpartnerschappen – kind, ouder(s)/verzorger(s), professional en omgeving – die samen het ontwikkelingsproces vormgeven. Elk partnerschap draagt unieke kennis en ervaring bij. Alleen in open en gelijkwaardige samenwerking kunnen we écht tot diep leren komen. We blijven – ook als het spannend wordt – met elkaar in gesprek.
't Hof maken...
Ons kindcentrum dankt haar indeling aan de indeling van een traditioneel boerenerf. Een traditioneel Brabants boerenerf is verdeeld in verschillende hoven, een bloemenhof dicht bij de voordeur daarachter een kruidenhof, dan een moeshof en achteraan een boomgaard. Op ’t Erf kent dezelfde vier “Hoven”.
Welkom voor een rondleiding
Loop gerust eens binnen of maak een afspraak voor een rondleiding waarin we je alles vertellen.
Op 't Erf
Een fijne en veilige omgeving waarin ieder kind optimale kansen krijgt om zichzelf te ontwikkelen